Zielone menu na wiosnę!

Kwiecień 30, 2019by Agnieszka Klimas0
broccoli-delicious-diet-1580466-1280x1920.jpg

Wiosną cały świat budzi się do życia po zimie. Gdy cieszymy się pierwszymi promieniami słońca, ciepłymi dniami, w których pojawiają się liście i kwiaty, a wszystko wydaje się tak świeże i nowe, częściej spędzamy czas na zewnątrz. Nasz organizm potrzebuje wtedy dużego zastrzyku witamin, składników mineralnych i błonnika, aby pobudzić spowolnioną przemianę materii. Wiosenne nowalijki i owoce doskonale wzbogacą dietę i wspomogą organizm podczas zwiększonej aktywności fizycznej. W wiosennym menu nie powinno zabraknąć koloru zielonego i to jemu poświęcimy dzisiaj najwięcej uwagi.

Zielone dodatki do posiłków

Każdy posiłek w ciągu dnia możemy wzbogacić o coś zielonego. Nie tylko o różne rodzaje liści sałaty, rukoli, szczypiorku, pietruszki, koperku, ale też całe zielone warzywa i owoce. Świetnym przykładem jest tutaj avocado. Możemy dodać je do śniadania jako pastę guacamole zmieszaną z czosnkiem, pomidorkami, albo w formie pesto dodać do makaronu czy ryżu. Świeże liście szpinaku doskonale sprawdzą się w sałatce z sosem winegret, posypane prażonymi pestkami dyni i słonecznika. Można także zmiksować je z jarmużem i dowolnym owocem – kiwi, brzoskwinią lub bananem i podać w formie smoothie jako witaminową przekąskę. Natomiast szpinak podsmażony na patelni z dodatkiem ulubionego sera i ziół sam sobie stworzy pyszny, zdrowy sos do spaghetti, risotto lub naleśników. Dodatkiem do dań obiadowych mogą być młode liście kapusty. Drobno pokrojone, uduszone do miękkości, doprawione kminkiem, majerankiem lub po prostu solą i pieprzem będą ciepłą przekąską do ziemniaczków lub pieczywa. W zielone liście kapusty można też zawinąć dowolny farsz i udusić jako gołąbki.

Zielona zupa

Aby ugotować zieloną zupę krem, możemy wykorzystać wiele różnych składników w tym kolorze. Wspaniale smakuje zupa z zielonego groszku lub brokułów, doprawiona czosnkiem oraz aromatycznymi przyprawami. Aby zaostrzyć jej smak warto dodać serek topiony, a w wersji wegańskiej zabielić mleczkiem kokosowym. Te same zielone warzywa możemy dodać do włoskich gnocchi albo ciasta naleśnikowego i w ten sposób zwyczajne potrawy zamienić w wiosenne, zielone posiłki. Również szparagi rewelacyjnie smakują jako zmiksowany krem. Są lekkie i delikatne w smaku, więc świetnie skomponują się z ostrymi serami, takimi jak pleśniowy lub kozi. Do szparagowego kremu jako chrupiącą, lekką przekąskę możemy wykorzystać jarmuż. Polany olejem z ziołami prowansalskimi, upieczony w piekarniku, zmieni się w zdrowe i przede wszystkim smaczne chipsy. Może też oczywiście wykorzystać je samodzielnie, pociąć w paski zielone ogórki, seler naciowy, zieloną paprykę, a następnie przygotować różne zielone dipy – koperkowy, bazylikowy, pietruszkowy, z awokado. Powstanie prawdziwa zielona bomba witaminowa, która nie dość, że będzie pięknie się prezentować, to na dodatek dostarczy nam wielu cennych składników odżywczych.

Warzywa na grilla!

W ciepłe, słoneczne dni można też przygotować warzywa grillowane. W tej roli sprawdza się cukinia, której plastry stanowią dobrą podstawę do grzanek warzywnych. Także jej wnętrze można faszerować wybranymi składnikami – mięsem, warzywami, ryżem, kuskusem i zapiekać tworząc oryginalny w swojej formie lunch. Przepysznym daniem jest także podsmażana brukselka. Wystarczy na suchej patelni uprażyć orzechy nerkowca, a następnie dodać olej i usmażyć małe kapustki z czosnkiem i porem. Na koniec całość polewamy sosem sojowym i mamy wspaniałe danie o nieco orientalnym smaku. W ten sam sposób możemy przyrządzić zieloną fasolkę lub bób. Zielone wnętrze bobu możemy też wykorzystać jako dodatek do sałatek albo pyszną pastę kanapkową z dodatkiem dowolnych przypraw. Owoce o barwie zielonej możemy oczywiście schrupać w formie przekąski, ale jeśli mamy ochotę, możemy podać je w formie koktajlu albo lodów czy sorbetów. Sprawdzą się też jako kwaskowy mus, który odpowiednio przełamie smak bardzo słodkich ciast, jak na przykład brownie.

Podsumowując

Zielone warzywa i owoce mają swoich miłośników, ale zawsze znajdą się osoby, którym łatwiej będzie zjeść je w nieco ciekawszej i mniej bezpośredniej formie. Jedno jest pewne – włączając je do swojego codziennego menu, dostarczamy naszemu organizmowi wielu cennych witamin i składników. Dlatego warto jest poszukać dobrych i ciekawych przepisów z ich wykorzystaniem.

Agnieszka Klimas